sobota, 15 marca 2014

SZKOŁA MOTOCROSS KLASA II

I KLASA SZKOŁA MOTOCROSS opisywał początki młodego adepta na zawodnika, teraz czas na krok dalej.


Artur Gałuszka -trening przed pierwszymi zawodami "Chełmno"
  • PRZYGOTOWANIA
Do pierwszego inauguracyjnego wyścigu musimy odpowiednio przygotować naszego " II klasistę ". Będzie potrzebne odpowiednie przygotowanie ze strony trenera, ekipy technicznej i organizacyjnej.
Młodzik musi samodzielnie umieć podnieść się po upadku (zazwyczaj takie mają miejsce na zawodach), wymagana jest umiejętność odpalania motocykla i startów z maszyny startowej.
Uczeń musi być bardzo dobrze przygotowany kondycyjnie. Musimy pamiętać że bieg trwa 12min +2 okr, co zazwyczaj daje czas rzędu  18-19 min ( w zeszłym sezonie było to nawet 22 min - w sezonie 2014 wprowadzono redukcję czasu). Tempo samego biegu jest zazwyczaj wyższe niż do tej pory młodzicy mogli spotkać, i wymaga to naprawdę dobrego przygotowania kondycyjnego.
Aby rozpocząć przygodę z motocrossem musimy udać się do regionalnego biura PZM w celu wydania książeczki zdrowia PZM (żółta).Wypełniamy książeczkę i udajemy się do lekarza medycyny sportowej, na badania.
Do dalszych kroków potrzebne nam są dokumenty zrzeszenia z klubem, i zgoda obojga rodziców.


  • SPRZĘT
Musimy zwrócić uwagę na kilka szczegółów, żeby nie odpaść na samym wstępie podczas badania technicznego. Motocykl musi mieć całe manetki kierownicy ( nie mogą być końcówki przebite), zębatka przednia musi posiadać osłonę, kask zawodnika musi mieć zgodną homologacje (zgodna z regulaminem PZM) i nienaganny stan techniczny.
Regulamin nakazuje małoletnim używania kołnierzy ochronnych, więc pamiętajmy o tej części ubioru. Sędzia zawodów może nie wpuścić nie zabezpieczonego zawodnika do strefy oczekiwania.



  • ZAWODY
Nadszedł dzień próby ! Musimy pamiętać - wszystko na harmonogramie wygląda tak jakby czasu zawsze było pod dostatkiem, ale w rzeczywistości jest go na styk!
Tak więc - startujemy od otwarcia biura zawodów (zalecam stanąć w kolejce nawet 15 min przed czasem)


  1. uiszczamy opłatę wpisową
  2. wypełniamy druk zgłoszenia 
  3. wypełniamy wniosek o egzamin na licencję
  4. odbieramy kostkę pomiaru czasu
Kolejnym krokiem (patrzeć na harmonogram) będzie egzamin teoretyczny. Młody zawodnik w obecności sędziów zawodów musi odpowiedzieć na zadane pytania .
To co ważne kandydat na zawodnika musi znać :


  • kolory flag sygnalizacji, i zachowanie przy każdej z nich
  • kolejność procedury startu (od strefy sygnalizacji do samego startu)
  • reguły dotyczące strefy sygnalizacji , zjazdu na nią i wyjazdu na tor.
Egzamin zaliczony! Lecimy pędem na badanie techniczne. Zabieramy kask i motocykl (zaprowadza mechanik), zgłaszamy się do namiotu oznaczonego "Kontrola techniczna".
Praktycznie biegiem po badaniu lecimy na start z motocyklem (zawodnik ubrany) gdzie odbędzie się 30 min trening  z pomiarem czasu w ostatniej fazie, i próbami startów. RODZICE NIE UCZESTNICZĄ W PRÓBACH ! ZAWODNIK MUSI RADZIĆ SOBIE SAM.
Po zakończeniu treningu możemy trochę odetchnąć i spokojnie przygotować się do pierwszego wyścigu.



  • WYŚCIG
Pilnujmy harmonogramu ! Przygotujmy chwilę wcześniej wszystko, tak by nie było niespodzianek. Na harmonogramie będzie napisany rozkład:
-otwarcie strefy oczekiwania (dobrze jest wprowadzić zgaszony motocykl na początek tego czasu, by zawodnik się wygasił)
-w samej strefie oczekiwania stoimy w pełnym przygotowaniu, i na sygnał gwizdka bez naszej pomocy zawodnik udaje się na maszynę startową gdzie według procedury wystartuje do wyścigu.
W tym momencie praktycznie mamy wszystko za sobą. Zawodnik musi spokojnie dojechać na metę pierwszego i drugiego biegu , i na zakończenie odebrać certyfikat ukończenia zawodów (odbieramy u sędziego zawodów)
Zwróćmy uwagę żeby nasz adept "nie podpalał się " zbytnio, niech ukończy wyścig spokojnie, na poważne ściganie przyjdzie czas!







  • CZY WARTO ROBIĆ WCZEŚNIE LICENCJĘ
Często spotykamy się ze stwierdzeniem : może jeszcze poczekamy, jest za wcześnie!
Odpowiadamy : warto jak najszybciej, niech młodzik oswaja się ze stresem, ze startami i poznaje trasy, oczywiście pod warunkiem że jego umiejętności pozwalają na starty. Musi być szybki i nie stwarzać zagrożenia dla siebie i innych. Sam moment robienia licencji najlepiej ustalić z trenerem. Do tej pory zapewne na treningach i amatorskich zawodach styczność miał z małymi wąskimi torami, gdzie prędkości i skoki były mocno ograniczone, a praca biegami polegała na zmianie 2-3-4 bieg max. Oswajanie się z długimi prostymi startów gdzie odchodzimy do końca 5 biegu, prędkościami najazdu na skok i samymi górami, gdzie wszystko jest nowością. Wszystkie te składowe pokazują że uczymy się od nowa, nowych sytuacji, a ta nauka może się  odbywać tylko podczas zawodów.
Więc nie czekajmy! Im szybciej zaczniemy tym szybciej zawodnik poczuje luz i jazda będzie bezpieczniejsza.

Tomasz Białecki

HARMONOGRAM
MISTRZOSTW STREFY PÓŁNOCNEJ W MOTOCROSSIE
w ………………………, dn. …………………… r.

w dniu zawodów ……………………. r.

7:30        - czynne biuro do zakończenia zawodów

8:00 – 10:00    - kontrola techniczna
8:00 – 8:40    - klasa MX 65, MX85, MX1 C, MX2 C
8:40 – 9:30    - klasa MX B, MX2 Junior, MX Open
9:30 – 10:00    - klasa MX Masters, MX Quad Open, MX Kobiet
   
TRENINGI
 8:45 –   9:10    - klasa MX 65, MX 85,  
 9:15 –   9:45    - klasa MX1C, MX2C,
 9:50 – 10:20    - klasa MX2 Junior, MX Open
10:25 – 10:55    - klasa MX B, MX Masters, MX Kobiet
11:00 – 11:30     - klasa Quad Open

Zawodnicy startujący w Mistrzostwach Strefy Północnej mają jeden trening. Pierwsza część tj.
10 min trening dowolny, druga część 15 min trening kwalifikacyjny plus 5 min próby startu.
Wyjątek stanowią klasy MX65 i MX85, dla których trening kwalifikacyjny będzie trwał 10 min (trening dowolny i próba startu bez zmian).

UWAGA!!!
Runda zapoznawcza jak w Indywidualnych Mistrzostwach Polski 2014.

12:00     -     uroczyste otwarcie zawodów

WYŚCIGI
klasa MX65 + MX85     1210 – zamknięta strefa oczekiwania   start –1217

klasa MX1 C, MX2 C             1237 – zamknięta strefa oczekiwania       start –1244

klasa MX2 J, MX Open          1309 – zamknięta strefa oczekiwania    start –1316    
        
klasa MX B, MX Masters,
MX Kobiet                               1346 – zamknięta strefa oczekiwania   start –1353
        
klasa MX Quad Open             1418 – zamknięta strefa oczekiwania   start –1425
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
klasa MX65 + MX85               1505 – zamknięta strefa oczekiwania    start –1512

klasa MX1 C, MX2 C              1532 – zamknięta strefa oczekiwania    start –1539  

klasa MX2 J, MX Open           1554 – zamknięta strefa oczekiwania    start –1601   
          
klasa MX B, MX Masters,
MX Kobiet           1631 – zamknięta strefa oczekiwania   start –1638  
        
klasa MX Quad Open             1703 – zamknięta strefa oczekiwania  start –1710

!-- CIASTKA -->